De Fietsersbond heeft vandaag (donderdag 3 oktober) bekend gemaakt welke vijf gemeenten genomineerd zijn voor de titel Fietsstad 2014. Het zijn de gemeenten Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle. Deze steden nemen het de komende maanden tegen elkaar op in de verkiezing, die op 8 mei 2014 wordt besloten met een feestelijke uitreiking.
Onderzoek
De gemeenten zijn gekozen uit een lijst van 19 kandidaat-gemeenten en geselecteerd door het onderzoeksteam van de Fietsersbond. De onderzoekers hebben de door de gemeenten aangeleverde stukken bestudeerd, de lokale afdeling van de Fietsersbond om haar mening gevraagd en de steden vergeleken. Naast het algemene fietsklimaat was hierbij vooral aandacht voor het thema van de verkiezing: Fietsen zonder hindernissen.
Volgens projectleider Jaap Kamminga was het niet makkelijk om een keuze te maken. “Er gebeuren veel goede dingen op fietsgebied in Nederland, dat kun je zien aan alle inzendingen. Eigenlijk zijn er geen verliezers. In steden als Breda en Nijmegen, maar ook in kleinere plaatsen als Heerhugowaard, Nieuwegein en Harderwijk kun je zien dat gemeenten echt hun best doen en ook ambitie tonen. Ook Den Haag, de enige van de vier grote steden die zich kandidaat heeft gesteld, wil echt meer met de fiets en kan zich zeker een Fietsstad-in-de-dop noemen. Maar we kunnen niet iedereen nomineren: deze vijf gemeenten lopen echt voorop en streven er dagelijks naar om hindernissen en problemen voor fietsers weg te nemen.”
Thema
Slecht wegdek, verkeerd geplaatste paaltjes, lang op rood staande verkeerslichten, spoorwegovergangen of kruisingen waar je altijd moet wachten. Fietsers komen elke dag heel wat hindernissen tegen. Daarom heeft de Fietsersbond er voor gekozen om op zoek te gaan naar de Fietsstad die het meeste doet om deze hindernissen voor fietsers op te lossen. Na ‘Veilige schoolomgeving’ in 2011 is het thema van Fietsstad 2014 ‘Fietsen zonder hindernissen’.
Volgens Jaap Kamminga scoren de genomineerde steden om verschillende redenen goed op dit thema. “Almere heeft als nieuwe stad veel vrijliggende fietspaden, terwijl steden als Eindhoven en Enschede veel werk maken van het ontvlechten van fiets- en autoverkeer. Velsen loopt voorop in het snel aanpakken van hindernissen, en Zwolle is niet bang voor innovatieve oplossingen.” De Fietsersbond verzamelt de goede voorbeelden uit alle deelnemende gemeenten in een goede voorbeeldenbank op www.fietsstad2014.nl.
Jury
In de komende maanden worden de vijf gemeenten door een deskundige jury beoordeeld. Juryvoorzitter is Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat. Naast Dronkers bestaat de jury uit Dorien de Wit, adviseur stads- en gebiedsontwikkeling en directeur bij De Beuk Organisatieadvies, Marc van Woudenberg, urban mobility consultant en fotograaf op Amsterdamize.com, Hillie Talens, projectmanager verkeer en vervoer bij kennisinstituut CROW en Koen van Waes, verkeersplanoloog bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch, Fietsstad 2011.