Dat het gescheiden verkeerssysteem in Almere vele voordelen oplevert was al bekend. Maar dat het ook nog eens spannend kan zijn bleek gistermiddag. Studenten en docenten van de opleiding Verkeerskunde van de NHL uit Leeuwarden hebben onderling gestreden met verschillende vervoermiddelen. Vanaf het startpunt werd telkens naar een punt geracet waarbij de elektrische auto, fiets en bus concurrerend aan elkaar zijn.
Voor de eerste etappe werd gestreden tussen het stadhuis en ’t Oor. Een groep fietsers, busreizigers en automobilisten startten tegelijk. De fietsers konden gelijk het fietspad op en via de Stedenwijk naar ’t Oor fietsen. De automobilisten liepen gelijk vast in het verkeer, bij de rotonde bij het ziekenhuis. Ook de busreizigers moesten eerst naar de bushalte lopen, voordat zij voortgang maakten. De fietsers waren daarom ook bijna vijf minuten eerder als de busreizigers en tien minuten eerder als de automobilisten.
Een andere etappe liep van het stadhuis naar het centrum van Almere Buiten. Dit is een langere afstand. Zowel de bus als de auto rijden via een omweg naar het centrum. De trein en de fiets gaan rechtstreeks. Toch wist de elektrische auto als eerste op de finishlocatie aan te komen. Een aantal minuten later arriveerden de fietsers ook bij het station. Het openbaar vervoer was in dit geval als laatste. De treinreizigers kwamen bijna tien minuten na de auto aan, de bus bijna een kwartier later aan.
De race was voor de jonge studenten een eyeopener. Het gescheiden verkeerssysteem is in het verleden ruim opgezet en daarom concurrerend. Zowel de fiets als de auto als de bus kunnen in Almere even snel zijn.