De Groene Kathedraal heeft de plattegrond van de kathedraal in Reims, de populieren staan precies op de plaatsen waar de Reimse pijlers staan. Waarom koos Boezem voor de kathedraal van Reims ? “Ik zie daar het hoogtepunt in van het uitbeelden van ruimte door de mens. Bovendien had zo’n kathedraal een heel basale functie. Het was ook een vluchtplaats en tegelijk een gemeenschapshuis voor de bevolking.” De kruis- en spitsbogen zijn op de grond in betonnen paden uitgezet. De dikke strepen overdwars stellen de trafeeën van het gewelf voor en de schuine verbindingen daartussen de kruisribben. Boezem: “Gewelven werden in de middeleeuwen wel de spiegel van de hemel genoemd.” Om de voet van de bomen liggen cirkels van schelpen, een herinnering aan het hier ooit golvende water. In Boezems werk staat de kathedraal niet voor religie maar voor het streven naar vergeestelijking, hij is icoon van westers cultuurgoed. “Een ironisch tegenwicht voor het gebrek aan historie en cultuur voor zo’n gloednieuwe stad van spierballen-architectuur als Almere”, noemde Boezem zelf zijn kathedraal ooit. Hij ziet ideologische overeenkomsten: “De inpoldering van Flevoland wijst op een geweldige politieke wil en een groot draagvlak onder de bevolking om iets groots tot stand te brengen. Diezelfde kracht moet er geweest zijn om gedurende decennia zo’n kathedraal te bouwen.”